• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2,5 miesiąca do końca prac na stacji we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
18 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Po prawej fragment gotowego peronu, po lewej odsłonięta konstrukcja przejścia podziemnego z dworca na perony kolejowe.
  • Zejście z gotowego peronu do przejścia pod torami - tutaj trwa wymiana barier na docelowe. Brakuje też jeszcze elementów wykończeniowych i windy.
  • Pierwsze elementy wiaty na peronie drugim.
  • Prace na peronie drugim.
  • Do istniejącej nastawni dobudowano kolejny budynek, tak by pomieścić niezbędną aparaturę techniczną dla nowego układu torowego.
  • Gotowy wiadukt w ciągu Dmowskiego-Wajdeloty.
  • Gotowy wiadukt w ciągu ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego.

Trwa budowa nowego peronu oraz modernizacja przejść podziemnych na stacji we Wrzeszczu. Od kwietnia pociągi dalekobieżne między Wrzeszczem a Gdańskiem Głównym pojadą po dwóch torach. Wszystkie prace mają się zakończyć do 31 maja.



Po zakończeniu prac na stacji we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska do dyspozycji pasażerów będą trzy perony - dwa dalekobieżne oraz SKM.

Ruch będzie się odbywał nieco inaczej niż dotychczas.

Docelowy układ peronów we Wrzeszczu. Docelowy układ peronów we Wrzeszczu.
Na peronie pierwszym (najbliżej budynku dworca) zatrzymywać się będą z obu stron pociągi w stronę Gdańska Głównego. Jedna krawędź będzie dla pociągów dalekobieżnych, druga dla pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przy drugim peronie będą stawać pociągi dalekobieżne jadące w stronę Gdyni oraz pociągi PKM jadące w stronę lotniska.

Bez zmian pozostanie ruch pociągów SKM.

Czy korzystasz ze stacji we Wrzeszczu?

- Pierwszy peron jest już niemal w pełni gotowy od grudnia ub. r. [pozostały drobne prace, takie jak montaż szklanych balustrad i wind - dop. red.]. Obecnie trwają prace przy drugim peronie oraz modernizowane są przejścia podziemne. Zgodnie z umową z wykonawcą prace muszą się zakończyć do 31 maja - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Spoglądając na zaawansowanie robót, można mieć pewne wątpliwości, czy faktycznie termin ten zostanie dotrzymany, ale kolejarze proszą, by powstrzymać się od wyrokowania.

Na peronie drugim, który powstaje od podstaw w miejscu dotychczasowego jedynego peronu dalekobieżnego, nie ułożono nawet nawierzchni. Nie ma też jeszcze gotowych schodów do przebudowanego peronu, nie mówiąc już o windach. Zaczęto natomiast prace przy budowie wiaty, która będzie identyczna jak na peronach SKM i pierwszym dalekobieżnym.

- Pod koniec kwietnia dostępne będzie przejście z budynku dworca na peron SKM [dziś na peron SKM można dostać się tylko z tunelu Dmowskiego-Park Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Od kwietnia na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz wróci ruch dwutorowy dla pociągów dalekobieżnych - dodaje Symonowicz-Ginter.

W przejściu na wysokości ul. Waryńskiego prace wciąż trwają. W przejściu na wysokości ul. Waryńskiego prace wciąż trwają.
Oprócz prac w obrębie dworca, do końca maja gotowe ma być przejście piesze pod torami na wysokości ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska. Prace w nim trwają od kwietnia 2014 r. Na szczęście tym razem obędzie się bez kolejnego zamknięcia tego przejścia.

Czytaj też: Zapowiedzi kolejarzy w sprawie przejścia na wysokości Waryńskiego z listopada ub. r.

Kolejarze nie wycofali się niestety z pomysłu zainstalowania tu ruchomej platformy dla niepełnosprawnych, choć dla pokonania kilku schodów lepsza byłaby rampa. Jest obawa, że platforma szybko zostanie zdewastowana, albo będzie się psuć.

W przejściu Dmowskiego-Park Kuźniczki zostanie zachowane łagodne zejście i nie pojawią się schody. W przejściu Dmowskiego-Park Kuźniczki zostanie zachowane łagodne zejście i nie pojawią się schody.
Bez dodatkowych stopni pozostanie na szczęście przejście pod torami między ul. Dmowskiego a Parkiem Kuźniczki. Ze schodów lub wind trzeba będzie skorzystać dopiero wchodząc na perony. Warto dodać, że z przejścia tego wejdziemy nie tylko na peron SKM, ale także na część dalekobieżną, co było niemożliwe przed rozpoczęciem przebudowy.

Prace budowlane prowadzone są na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych przez konsorcjum firm Torpol i Feroco. Ich całkowity koszt to ponad 140 mln zł.

Nowy pierwszy peron we Wrzeszczu zaraz po oddaniu do użytku w grudniu ub. r.

Opinie (59) 7 zablokowanych

  • ) (2)

    A więc na wakacje zdążą.Ciekawe tylko czy jak od lata będzie przejście zalane,a druga sprawa to rezygnacja z windy dla niepełnosprawnych i argumentacja że będzie zdewastowana....to jak ktoś na wózku ma się dostać na peron????Zainstalować przy windzie monitoring-prosta sprawka.

    • 22 25

    • nie o wejście na perony chodzi...

      Tu przecież chodzi o platformę dla niepełnosprawnych w przejściu pod torami na wysokości ul. Waryńskiego, (czyli ok. 200 m od dworca) a nie o wejście na perony. Monitoring nic nie da, bo zanim się pojawi ochrona, to klienta już nie będzie...

      • 11 2

    • masakra bedzie

      Wrzeszcz sie udusi

      • 1 5

  • w końcu!!! (3)

    Mieszkalem tam 16 lat i sie nic nie zmienialo, nie mieszkam juz ponad 20 to czas

    • 30 14

    • a kiedy zniknie ten syfiasty budynek dworcowy? (1)

      • 4 2

      • Oj tam, w tej chwili wygląda jako tako.

        W sensie nie jest to nic ładnego ale po remoncie nie straszy już tak bardzo. Sprawia wrażanie raczej czegoś co w pamięci nie utkwi.

        • 2 1

    • czekali aż się wyprowadzisz i chcieli mieć pewność, że nie wracasz. nie lubią cię po prostu.

      • 0 0

  • (4)

    no i super, nauczymy się po prostu cieszyć z takich rzeczy i nie szukać do czego by sie mogło przyczepić! :)

    • 43 9

    • leming gdyby byli tylko tacy jak ty to by tego dworca nigdy nie przebudowali bo ty sie cieszysz tym co jest! (3)

      a my żądamy tego co sie nam należy i wymagany od urzędasów by dogonić standardy zachodnie!!

      • 3 13

      • standardem zachodnim nie jest zaczynanie kontry od obelgi

        • 9 2

      • a gdzie tu na zachodzie byles?

        W Kartuzach, czy Bytowie?

        Nie zna sie, nie byl nigdzie, kompleksow wiecej niz wlosow na plecach, ale powyzywa na forum. Taki gieroj w internecie.

        • 3 2

      • Gdyby wszyscy byli tacy jak ty

        to nic by w tym kraju nie powstawało poza prywata i szwindlami, bo po co coś budować jak zawsze będzie czepianie się że wszystko źle, nawet jak zły jest 1% ze 100.

        • 1 0

  • tunel do wajdeloty (3)

    ma swój klimat. babcie z kwiatami.
    ile sie tego nakupowało na przestrzeni lat dla swoich dziewczyn, ech :)

    • 67 4

    • (1)

      A pamiętasz stare automaty biletowe, co wydawały dźwięk jak włączany odkurzacz? :-D

      • 13 1

      • i czasami wylatywaly dwa: )

        • 3 0

    • jedno zostanie jak dawniej - po każdej ulewie ten tunel będzie zalany

      • 11 1

  • Spoko. Jak skończą to, znów przejdą na peron dla SKM i rozawlą wszystko zaczynając od nowa.

    • 11 25

  • Remont tunelu w osi Waryńskiego

    Może być inspiracją do napisania pracy naukowej pod tytułem: "Jak nie należy remontować tuneli" Po rocznym remoncie zlikwidowano tylko podjazd dla wózków na schodach.

    • 37 2

  • apel do władz miasta! (7)

    czy naprawdę nie można zlikwidować tego rynku badylarzy w przejściu Dmowskiego-Park Kuźniczki ?
    nie dość,że rowerzyści bez pardonu przejeżdżają z dużą prędkością to jeszcze ponad połowa wyjścia w stronę Dmowskiego zaczyna ponownie być zastawiana kubłami z kwiatami. mógłby się tym tematem ktoś w końcu zająć.
    uprzejmie dziękuję.

    • 37 46

    • Apel ok (6)

      Ale nie ten adresat. Apel powinien iść do PKP bo to ich teren :(.

      • 10 1

      • i tak też zrobię ... dziękuję. (5)

        nie rozumiem bojkotu pomysłu.. rozumiem,że negują ci,którzy lubią bylejakość i smród gnijących kwiatków :/
        szkoda

        • 8 17

        • kapusta glowa pusta

          a żeby ci kakrus w poprzek stanol ,

          • 1 5

        • (2)

          Każdy lubi to co lubi. 2 posty wyżej ktoś napisał ze to "daje klimat" temu miejscu i sie z tym zgadzam;)
          A tak najlepiej wszystko zlikwidować i w galeriach schować. Tam dopiero są zgnile "badyle" jak to mówisz ;)

          • 14 4

          • (1)

            nie mam kompleksów tylko nie znoszę syfu.
            zawalone przejście to nie jest "światowe" tylko dziadostwo poza tym wielokrotnie w czasie szczytu powystawiane pojemniki zastawiają wyjście. niech się przesuną w bok i będzie cacy.
            i nie leją wody do tunelu.
            czy to trudno zrozumieć?
            a klimatu temu miejscu oddaje pan przy wyjściu w stronę Kuźniczek, zawsze miły i ma piękne kwiaty,o :))

            • 4 0

            • tylko niech ten miły pan

              nie zastawia samochodem spod którego olej cieknie całego chodnika

              • 1 0

        • ciekawe, ze Polak pojedzie do Anglii i mu sie tak podoba wyprzedaze samochodowe na lace,

          jedzie do Egiptu i zadowolony opowiada o kupcach na ulicy.

          W Polsce - kompleks Polaka - "co sobie o nas swiat pomysli", "to nie zachodnie".

          Jaka bylejakosc. Ktos stanal i sprzedaje kwiaty. Nie widzialem nigdy w tym problemu.

          • 10 5

  • A co z remontem peronu SKM w Gdyni Orłowie ? (3)

    • 12 19

    • Głosuj dalej na Szczurka.

      • 19 5

    • Nie bedzie zadnego remontu w gdyni orlowie. Nie ma kasy.

      Wydalem na arke.

      • 20 3

    • remont skm

      To chyba Gdynia .Co ma do tego Wrzeszcz ?

      • 8 2

  • Najwyższy czas (1)

    Trwało to tak długo, że można było odnieść wrażenie iż kolejny Dworzec Centralny powstaje.

    • 25 4

    • Nie wiem, ile inwestycji z tak duza liczba podmiotow zwiazanych prowadziles

      Te inwestycje nalezy uznac za sukces. Dworzec (moim zdaniem jeden z najwazniejszych na Pomorzu) dzialal nieprzerwanie. Z trudnosciami, ale ogrom prac powala.

      Na pewno daloby sie zrobic to szybciej. Jakosc polozonych plytek na peronie SKM to skandal. Jednak ogolnie nalezy uznac to za plus. Czlowiek odbierajacy te podlogi powinien dostac solidnie po kieszeni, bo na pewno nie nalezalo tego odebrac.

      Mimo wszystko za calosc +.

      • 6 0

  • (5)

    Nie macie wrażenia, że ostatnie inwestycje kolejowe prowadzone są pod dyktando właścicieli galerii handlowych.

    Pierwszy przykład to stacja SKM śródmieście. Kupa kasy wywalona na przystanek SKM, dla urzędników dojeżdżających i dla zakupoholików, którzy odwiedzać będą nowowybudowaną galerię.
    To samo nasza wspaniała PKM. Im więcej szczegółów znamy tym mniejszą dostrzegam jej przydatność dla "mas" dojeżdżających codziennie do pracy i szkoły.
    Jej trasa wytyczona jest w ten sposób, że nie stanowi ona żadnej komunikacyjnej alternatywy dla większości mieszkańców. Ba nie dość, że dojeżdżać będzie tylko do Wrzeszcza (gdzie znajduje się Gdańskie zagłębie galeriane) to częstotliwość jej kursowania to jakiś absurd. Za to idealnie spełnia wymagania ludzi chcących w weekend skoczyć na shopping do Bałtyckiej. Czy taki luksus warty jest jednak 1,2 mld złotych ? Moim zdaniem nie.

    Ktoś powie, że inwestycja związana z PKM dotowana jest ze środków UE. Ok samorząd wykłada z naszych podatku zaledwie ~200 mln złotych, ale przecież te pieniądze można było wykorzystać w inny, po prostu lepszy sposób.

    • 16 17

    • zawsze można lepiej

      kasę zawsze można lepiej wydać, ale dla każdego, to lepiej, znaczy co innego.
      ( na dzieci, na niewidomych, na wojsko, służbę zdrowia, mosty, drogi, mieszkania....)

      Co do PKM to nie była budowana z myślą o mieszkańcach gdańska, tylko jako alternatywny dojazd do Gdańska z kaszub ( docelowo z Kościerzyny i wszystkiego po drodze)

      • 6 2

    • Pomyśl

      -Skm Śródmieście to dobry punkt przesiadkowy z tramwaju.
      -15 min na początek to jest dobry takt. Ludzie Muszą się przyzwyczajić

      • 10 2

    • Zawsze znajdzie się jakiś maruda ktoremu się nie podoba... (2)

      Lepiej było kiedyś ???

      • 6 0

      • (1)

        Oczywiście, że teraz jest lepiej niż kiedyś, ale co to za argument. Nieważne kto jest u władzy zawsze idziemy do przodu. Od jakości rządzących zależy jak szybko kroczymy. Niestety w Gdańsku dużo pieniędzy na komunikacje się wydaje, niestety nie przekładają się one na jakość świadczonych usług. Ba w zasadzie można powiedzieć, że mimo czynionych inwestycji transport publiczny, przede wszystkim w Gdańsku, zapada się. Jest drogo przez to nie stanowi on żadnej alternatywy dla samochodu. Siatka połączeń jest tak słaba, że po prostu szkoda życia na jazdę po mieście autobusem czy tramwajem. Jaskrawym przykładem problemu, na który ostatnio wiele osób zwraca uwagę jest brak połączeń do Letnicy do której z wielu dzielnic miasta nie da się po prostu dojechać nie tracąc pół dnia.

        Gdańska koncepcja rozwoju transportu zborowego zwyczajnie się nie sprawdza.

        PKM, za którą przede wszystkim odpowiada marszałek, i której byłem wielkim fanem okazała się wielką klapą. Wolną ręką wydano ponad 1 miliard złotych na koncepcje nie przemyślaną, bez wizji integracji jej z istniejącymi środkami transportu, o czym można było poczytać ostatnio na trójmieście.
        Na 4 miesiące przed startem mamy opóźnienia z dostawą składów, nie wiadomo nic na temat obowiązujących tartyf, aczkolwiek najbardziej prawdopodobne, że PKM będzie kolejnym przewoźnikiem z własnym biletem, co w połączeniu z propagowanym w Gdańsku systemem "przesiadkowym" wywinduje cenę biletu metropolitalnego do 300 zł. No i to nieszczęsne zakończenie trasy we Wrzeszczu.
        Mieszkam w pobliżu przystanku niedźwiednik i analizując to wszystko dochodzę do wniosku, że ja po prostu z PKM korzystać nie będę, co jest zwyczajnie przykre. Brak połączenia z jednej strony do Gdyni przez pierwsze kilka lat, czy Gdańska Głównego to po prostu skandal.

        • 1 3

        • KM będzie od początku dojeżdżać do Gdańska i Gdyni. Pozdrawiam.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane