• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką. Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką.

Gdańscy urzędnicy nie tylko opóźniają prace nad uchwałą krajobrazową, ale sami łamią prawo, umieszczając reklamę niezgodną z zapisami planu zagospodarowania. W centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska wisi siatka promująca miejski festiwal, która ponad 636-krotnie przekracza dopuszczalny maksymalny rozmiar reklamy w tym miejscu.



Czy miasto powinno promować wydarzenia kulturalne na wielkich nośnikach reklamowych?

Reklama w formie siatki o powierzchni ponad 318 m kw., promująca festiwal Solidarity of Arts, od kilku tygodni zasłania trzy z łącznie czterech pięter budynku przy ul. Słowackiego 2. Jej wydruk kosztował 4130 zł. Dodatkowo miasto musiało zapłacić za wynajem powierzchni pod jej umieszczenie. Ile konkretnie? Tego urzędnicy nie chcieli nam już powiedzieć.

- Lokalizacja reklamy została wybrana w miejscu, które od wielu lat służy kampaniom promocyjnym. Promowane były tam m.in. marki piwa, środki do pielęgnacji ciała, deweloper czy bielizna. W tym roku celowo nie wybraliśmy lokalizacji w śródmieściu. Unikaliśmy zabytkowych kamienic czy miejsc niezwykle ekspansywnych, jak Zieleniak. Skupiliśmy się wyłącznie na możliwości dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych gości festiwalu na nośnikach do tego przeznaczonych. Nie otrzymaliśmy dyrektyw zakazujących zamieszczania reklam w przestrzeniach miejskich. Reklama festiwalu w tej lokalizacji będzie wisiała do 30 lipca br. - wyjaśnia biuro prasowe Europejskiego Centrum Solidarności, odpowiedzialnego za organizację i promocję festiwalu.
Umieszczona reklama łamie w co najmniej kilku punktach zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętego przez Radę Miasta Gdańska już w 2013 r.

- W obowiązującym planie dla budynku Słowackiego 2 zakazuje się lokalizacji nośników reklamowych wolnostojących, reklam, szyldów na budynkach i ogrodzeniach, za wyjątkiem szyldów o maks. powierzchni 0,5 m kw. związanych z prowadzoną działalnością w miejscu jej prowadzenia. Dopuszcza się na budynkach lokalizację reklam i szyldów o większej powierzchni związanych tylko z prowadzoną działalnością i będących integralną częścią projektu elewacji - informuje Irena Grzywacz, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.
W tym samym planie zagospodarowania znajdują się jeszcze dodatkowe zapisy - przynajmniej w teorii - chroniące tę część miasta przez wieszaniem wielkich reklam.

Chodzi m.in. o uznanie budynku Słowackiego 2 za "pierzeje eksponowaną", w której należy uatrakcyjnić formę elewacji, stosując przeszklenia oraz materiały szlachetne. Dodatkowo zakazano umieszczania urządzeń, mających negatywny wpływ na krajobraz kulturowy zespołu urbanistycznego strefy ochrony konserwatorskiej centrum Wrzeszcza.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Trzy instytucje do walki z reklamami. Dadzą radę?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych.
Ponadto, jeżeli budynek Słowackiego 2 potraktujemy jako zabudowę wielorodzinną, to zawieszona płachta łamie zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2009 r., zgodnie z którymi nośniki reklamowe mogą być instalowane na elewacjach "o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania". W przypadku miejskiej reklamy zasłoniła ona wszystkie okna z wyjątkiem parteru, gdzie znajdują się sklepy oraz ostatniej kondygnacji.

Warto dodać, że w 2013 r. urzędnicy chwalili się likwidacją reklam na budynkach w tej części miasta. Przy okazji demontażu nośników reklamowych na tzw. Wysepce zobacz na mapie Gdańska Michał Szymański, ówczesny kierownik Referatu Estetyzacji (obecnie zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni) wyliczał dotychczasowe sukcesy w walce o poprawie wizerunku miasta.

- Chodzi m.in. o [demontaż] siatek reklamowych na biurowcu Vigo zobacz na mapie Gdańska oraz na prywatnych posesjach w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. W ostatnim czasie zdemontowana została także reklama z budynku tuż obok Wysepki - na rogu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej - wyliczał 3,5 roku temu Szymański.
Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie. Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie.
Przypomnijmy, że tegoroczna ogromna reklama jest kolejną silną ingerencją Europejskiego Centrum Solidarności w estetykę miasta. W ubiegłym roku podobną siatkę reklamową umieszczono na zabytkowym Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska, tuż przy Złotej Bramie i Targu Węglowym.

W 2015 r. Europejskie Centrum Solidarności rozstawiło natomiast na wybranych ulicach wielkie pudła promujące muzeum. Pojawiły się one nawet przy wachlarzu, którym urzędnicy chcieli zasłaniać... nielegalne reklamy.

- W żadnym przypadku nie rozróżniamy reklam na miejskie i prywatne. Wszystkie powinny być kształtowane przez jednakowe zasady i przepisy. W sprawie najnowszej reklamy ECS-u [w formie pudeł - dop. red.] przyjrzę się sprawie i w razie potrzeby wyciągnę konsekwencje - mówił dwa lata temu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r. Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) 8 zablokowanych

  • zawsze można by wyciąć otwór na okno :) (15)

    ja bym tak na 100% zrobił :)

    • 168 13

    • to byś kasy wtedy nie dostał, za darmo sobie nie pozwolili okien zasłonić (8)

      • 46 0

      • kasę dostaje spółdzielnia (5)

        a przegłosowują mieszkańcy którym nie będzie reklama zasłaniała okna, walić ich, też bym wyciął żeby wyszli na g*wno

        • 22 9

        • jaka spółdzielnia ? (2)

          to nie Zaspa czy Morena tylko oddzielna kamienica
          Wspólnota właścicieli co najwyżej, czyli mieszkańcy biorą kasę

          • 31 0

          • pewnie

            Kasę i tak przepiją.

            • 6 8

          • Problem ze wspólnotami polega na tym, że

            mogą przegłosować tych, którym okna są zasłaniane.

            • 3 1

        • 500zł za okno za miesiąc - tyle dostają, wiem bo tam mieszkałem

          Dodatkowo 15.000zł do 20.000zł za tydzień kosztuje ta reklama. - to a'propos tego czego miasto nie chciało ujawnić.

          • 21 0

        • OMG

          Widzę, że jesteś ekspertem... Po co piszesz jak nie wiesz jak jest naprawdę ?

          • 0 3

      • tam SB bylo do 89 (1)

        to Co sie dziwicie

        • 11 2

        • Bzdura, mieszkania wojskowe tam były

          • 2 1

    • mieszkańcy wyrazili na to zgodę (2)

      i biorą za to kasę
      coś taki agresywny i masz chęć niszczyć czyjąś własność ?
      za takie zachowania płaci się odszkodowania lub idzie się do więzienia

      • 4 18

      • oni biorą kasę (1)

        Ale nam to przeszkadza. Jadę tramwajem i mnie to denerwuje. Jak mi zapłacą to reklama może wisieć

        • 19 2

        • tam reklamy wiszą

          Cały czas. Pieniądze powinny być przeznaczone na remont tej kamienicy Ale oni chyba tylko biorą to wszystko

          • 5 1

    • podobnie jest z promowaniem komunikacji miejskiej (1)

      czemu np taki wiceprezydent co mieszka na zaspie przy jana pawla komunikacja do pracy nie jezdzi? ma pod nosem tramwaj ktorey go zawiezie prosto pod samo miejsce pracy.

      hipokryta - promouje ekologiczna jazde a sam wozi swoje 4 litery limuzynami

      • 15 0

      • to coś jak ten trzyetatowy dyrektor z SKM-ki.

        Mieszka na Zaspie i mimo, że opłacamy mu podróże do pracy skmką to codziennie posuwa na Chylonię furą. Taką mu pensję fundnęliśmy

        • 6 0

    • przez okno i tak widzisz, nikt ci nie zaglada i jeszcze ci placa za to..

      • 3 0

  • Ja bym rozróżnił dwie sytuacje... (4)

    Czym innym jest umieszczenie reklamy bezpośrednio na budynku (czyt. w sposób, powiedzmy, trwały), a czym innym - na rusztowaniu, które i tak wymaga osłony.

    • 35 61

    • a czym to się różni z punktu widzenia syfu reklamowego w mieście (1)

      oraz ograniczenia dostępu światła mieszkańcom kamienicy?

      • 24 3

      • ograniczenie światła jest za zgodą mieszkańców

        i na dodatek nie jest całkowite, bo przez taka siatkę wszystko widać
        a do tego dostają za to kasę

        • 3 10

    • Prawo powinno też regulować kolory (1)

      Np. zabraniać białych napisów na czerwonym tle, spec-biuro powinno dbać też o kontrast i limity naświetlenia, typografię itp. - w końcu chodzi o nasz wzrok!

      • 3 1

      • Tak tak

        Tylko żółte gwiazdy na niebieskim

        • 2 4

  • A co na to mieszkańcy tego budynku? Ja bym wziął i pociął to w koło swojego okna (2)

    • 118 14

    • mają z tego niezły zarobek

      I są jak najbardziej ZA

      • 30 2

    • mieszkańcy chcą tej reklamy :(

      Był kiedyś artykuł o reklamach, a w nim krótki wywiad z mieszkanką tego budynku. Cała wspólnota jest za reklamą. Za ogromne dochody z wynajmu powierzchni zrobiono w kamienicy remont dachu i klatki schodowej. Pani powiedziała "dzięki reklamie całe to dziadostwo udało się wyremontować". No i tu jest pewien pat, bo choć wszyscy mieszkańcy miasta muszą na to dziadostwo patrzeć, to dzięki niemu pani nie ma dziadostwa w kamienicy. Ale jest absolutnym skandalem, że miejska instytucja zniża się do poziomu januszy biznesu i przeznacza ogromne środki na taki śmietnik.

      • 16 0

  • (6)

    nielegalnie, to kpina z przepisów

    • 97 7

    • Wiadomo, jak to jest

      "co wolno wojewodzie, to nie tobie, smrodzie". Niech szaraczek spróbuje coś zrobić ze swoją nieruchomością niezgodnego z planem zagospodarowania, to jeszcze mu specjalnie tak plan zmienią, żeby mógł sobie najwyżej trawnik posiać.

      Niestety "nadzwyczajnych kast" w tym kraju nie brakuje, i żadna partia tego nie zlikwiduje, co najwyżej swoich na stołkach posadzą.

      • 12 0

    • typowo po polsku

      • 3 0

    • ktory urzednik podpisal dokument pozwalajacy na ta reklame. wywalic na zbity pysk

      • 7 2

    • skoro za reklamę ECS przez wiele lat odpowiadała niejaka Dulkiewicz z i dziś ma tam wtyki

      to sobie sami dopowiedzcie o jakim poziomie umysłowym mówimy. Tak, Dukiewicz jest dziś wiceprezydentem, to absolutna żenada i moralna zgnilizna

      • 2 0

    • Np

      Przykład idzie z góry. Nasi rządzący wodzowie p[okazują ludowi jak i co trzeba czynić, aby osiągnąć własny cel. Dobro publiczne - to opium dla ciemnego ludu. Jednak "ciemny lud" szybko się uczy, zwłaszcza rzeczy złych.

      • 1 0

    • Prawo jest dla tych na samym dole.

      • 1 0

  • (1)

    Paskudztwo i obrzydlistwo legalne czy nie.

    • 95 5

    • dajcie spokoj, zyjemy w tak brzydkim miejscu ze reklamy chociaz dodaja koloru tej szarudze, wszystkeigo sie czepiace echh

      • 1 9

  • (1)

    Budyń pozwala na takie wielkie reklamy ECS bo to jego "chluba".

    • 94 12

    • Ktoś za to wziął kasę i to nie małą kasę.

      nikt ot tak nie wieszałby tego bez zgody najwyższego panującego, mieszkań swoich nie kontrolującego od ilości nadmiernego.

      • 1 0

  • A kto (2)

    Budyniowatym zabroni?

    • 85 11

    • Ziobro zabroni. Mam przynajmniej taką nadzieję.

      • 3 2

    • Może KOD?

      • 0 0

  • (2)

    Wstyd. Jeżeli to słowo jeszcze coś znaczy.

    • 75 2

    • Szkoda tylko, że redaktor Koprowski nigdy nie napisał artykułu o zieleniaku obwieszonym często dużo większymi reklamami (1)

      Nawet nie musiałby jeździć by zrobić zdjęcia bo w tym właśnie budynku tojmiasto.pl ma swoją siedzibę. Tam Panu nie przeszkadza?

      • 5 0

      • Przeszkadza, ale to Miasto i zależnie od niego firmy powinny świecić przykładem.

        • 0 0

  • Proste sprawdzić kto jest właścicielem powierzchni reklamowej i jakie ma powiązania (4)

    z obozem władzy w Gdańsku. nie rozumiecie protestów pod sądami? macie odpowiedź, "niezawisłe" sądy gwarantują bezkarność takich przedsięwzięć i to NIE MA PiSowego PRAWA się zmienić.

    • 91 19

    • najpierw to zgłoś do sądu, pisowski trollu (1)

      ale u was przecież prawo nic nie znaczy

      • 7 21

      • mniej emocji niedojrzały "obrońco" demokracji

        bez przypięcia komuś politycznej łatki nie potrafisz dyskutować? obecnego projektu ustaw (które przeczytałem) nie popieram, ale argumenty protestującej opozycji i giermków są totalnie chybione, nie znajdują żadnego odzwierciedlenia w tekście owych ustaw. natomiast odnośnie idei wymiecenia syfu z sądów, tego raka który trawi "wolną" Polskę od 30 lat, a którego największym beneficjentem jest poprzednia ekipa rządząca, popieram jak najbardziej. to tylko kolejna wojenka celowej dezinformacji, będzie dobrze Narodzie.

        • 24 4

    • (1)

      No i potem bezkarni będą pisowcy, super zmiana.

      • 8 13

      • zapomniałeś o dzisiejsej porcji leków

        peowski pachołku

        • 7 1

  • WSpólnota z tego budynku za te reklamy (6)

    wykona remont całościowy nieruchomości.

    • 45 26

    • cały czas słysze takie tłumaczenia

      a po remoncie i tak wieszają...

      • 30 2

    • Od 10 lat te same śpiewki. Mam nadzieję, że teraz cały uzbierany budżet na remont, którego nigdy nie będzie, pójdzie na spłatę kary i odechce im się zaśmiecać przestrzeń miasta.

      • 34 6

    • pitolenie

      reklama już wisi tyle lat że remont elewacji wykonaliby ze trzy razy.

      • 28 1

    • ściema (2)

      Jakby chciała wykonać to już by trwał. Tylko ktoś ma w tym interes aby trzymać taki stan rzeczy......

      • 19 0

      • interes maja mieszkańcy kamienicy (1)

        to proste biorą za to kasę i już, mają do tego prawo i tyle
        żeby powiesić taką reklamę muszą zgodzić się wszyscy właściciele i główni lokatorzy mieszkań w budynku

        • 8 7

        • Sęk w tym, że nie mają prawa.

          • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane