• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa zapłaci karę za szynobusy dla PKM? Naliczono już 1 mln zł

Maciej Naskręt
27 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pierwszy z trójczłonowych składów dedykowany dla linii PKM na estakadzie przy lotnisku. Pierwszy z trójczłonowych składów dedykowany dla linii PKM na estakadzie przy lotnisku.

Firma Pesa ma problemy z terminowym przekazaniem dla województwa pomorskiego szynobusów, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Urzędnicy naliczyli już 1 mln zł kary umownej. Bydgoski producent za każdy dzień opóźnienia płaci 10 tys. zł od każdego zamówionego składu.



Czy szynobusy od Pesy zapewnią komfort podróży?

Władze województwa pomorskiego rozliczają bydgoską firmę Pesa z dostaw 10 szynobusów, które mają po 1 września obsłużyć pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kara naliczana jest od dostawy trzeciego składu przekazanego władzom województwa pomorskiego.

- Postępujemy zgodnie z zapisami umowy, którą zawarliśmy po rozstrzygnięciu przetargu z firmą Pesa - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
10 tys. zł za każdy dzień spóźnienia

Do czwartku władze województwa naliczyły firmie z Bydgoszczy 1 mln zł kar. To oznacza, że kara umowna wynosi 10 tys. zł za każdy dzień opóźnienia za szynobus.

Do tej pory województwo pomorskie odebrało sześć składów z fabryki Pesa. Na dniach do floty pojazdów powinien wejść kolejny skład - dwuczłonowy. Jednak na razie nie wiadomo, czy spółce z Bydgoszczy uda się dostarczyć wszystkie składy przed 1 września, czyli do czasu, kiedy ma ruszyć Pomorska Kolej Metropolitalna.

- Na dziś kary umowne zostały jedynie naliczone przez urzędników. Zobaczymy, jaka część z nich będzie wymagalna. Na razie nie potrafimy odpowiedzieć, czy wszystkie 10 składów będzie gotowych przed 1 września. Harmonogram dostaw będzie jeszcze omawiany z zamawiającym - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA.
Kontrakt za 144 mln zł

Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Teraz szynobusy można spotkać na linii Reda - Hel, gdzie m.in. są testowane. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • (17)

    Pesa jest przereklamowana.

    • 87 225

    • Ty jestes przereklamowany

      • 42 24

    • Chyba Ty!

      • 21 9

    • Niestety, ale to prawda (2)

      PESA zadławiła się sukcesem i nie jest w stanie tego przełknąć, a do tego wpadka w Niemczech pogrążyła nas w chaosie. Ludzi gonią i nikt nie patrzy na jakość, byle wyjechał z fabryki, a potem serwis nie nadąża z poprawkami.
      Niby roboty od cholery, ale nie tylko Gdańsk nalicza nam kary.

      • 34 4

      • Widać to po tramwajach Pesa Jazz (1)

        Słaba jakość

        • 28 3

        • Wszystko tam trzesczy a pierwsze pesy są juz w środku rdzewiejące ( M.in przy drzwiach na dole)trzeszczą jakby stare były do tego z zewnątrz łuszczy sie miejscami farba
          Stare dortmundy jakos solidniej sie trzymają

          • 22 2

    • (1)

      Pesa dostarczyła 3 lokomotywy na Podkarpacie - żadna z nich nie jest w stanie przejeździć całego dnia bezawaryjnie.

      • 20 2

      • stałem przez awarię jednej z nich w Jaśle...

        całe kolejowe towarzystwo skupione na peronie, od torowego po mechanika psioczyło na ten wyrób...

        • 4 0

    • polskie firmy to naliczaja (3)

      ale jak pendolino wloskie mialo opoznienia i sie psulo, to juz naliczania nie bylo

      propaganda i wyniszczanie polskiego kapitalu.. coraz czesciej widze przyklady ze te wszytkie teorie spiskowe nie sa teoriami a faktami

      • 22 31

      • (1)

        alstom placil jeszcze wieksze kary, wiec nie pie*dol bo rodzine powiekszysz.

        • 23 2

        • Alstom ma do zapłacenia 48 mln euro kar dla IC.

          • 12 0

      • z tym że Alstom kary zapłaci bo to korporacja a PESA zapłaci... pod stołem.

        • 2 2

    • Dokładnie tak !!! (3)

      Firma bazuje na tym,że jest polska a w zamian daje nam ledwo średniej klasy pojazd szynowy który wyposażony jest w około 60 % w podzespoły zachodniej produkcji / jednostki napędowe, elektronika, hydraulika /. Całość złożona do"kupy" często dośc niedbale...patrz tramwaje Jazz,daje nam produkt "dobre bo polskie"który na rynku środkowo i wschodnio europejskim może robić wrażenie,ale nigdzie indziej.No cóż mamy to na co nas stać.Przyglądajmy sie dalej co z tych SZT-ów da sie wyciągnąć.Patrząc jak daje sobie radę na linii helskiej,zwłaszcza pod"górkę mrzezińską"to myślę,że można mieć obawy co do założonych czasów przejazdów między przystankami na PKM-ce

      • 15 3

      • (2)

        Rozumiem, że Niemcy, gdzie Deutsche Bahn kupuje pesy, to też "rynek środkowoeuropejski", w rozumieniu Pana wpisu?

        • 10 6

        • być może ich specyfikacje przetargowe w zakresie wyposażenia wozów i ich procedury odbiorów są inne niż w Polsce. Ale to tylko moje gdybanie..

          • 1 0

        • Czy aby na pewno kupuje PESY

          PESA wygrała przetarg, ale z niego się wycofała. Oficjalnie bo nie miała homologacji, a nie oficjalnie bo wyprodukowała cięższe pociągi niż w przetargu.

          • 0 0

    • Mersedez (1)

      Ty smieciu !! Sam jestes przereklamowany ! Wypierdzielaj mi stad !!

      • 4 16

      • Uau, ale ostro! Od razu wiadomka, że jesteś największym kosiorem w całym gimnazjum!

        • 23 0

  • Walcie większe kary. (32)

    Niech rodzima produkcja upadnie całkowicie! Przecież jesteśmy w UE i możemy wszystko importować. Po jakiego nam polska gospodarka co nie?

    • 306 162

    • są spóźnienia to trza płacić (21)

      Może faktycznie trzeba było u niemca kupić albo szwajcara, żeby było jak w zegarku

      • 66 36

      • Too idz sobie kup 15 letniego rzecha u Niemca (1)

        .

        • 31 34

        • polaki buraczki

          Nikt nie zmuszał PESY do startu w przetargu, z kar też zdawali sobie sprawę.
          Nagle się obudzili z ręką w nocniku?

          A jak słyszę tekst:
          " Na dziś kary umowne zostały jedynie naliczone przez urzędników. Zobaczymy, jaka część z nich będzie wymagalna. "

          Gratuluje inteligencji. Na pewno po to są kary zapisane w umowie żeby nie były wymagane. Z drugiej strony skoro pan taki pewny że część nie będzie wymagana to Ile już mają w kopertach poupychane żeby to umorzyć?

          • 3 0

      • Wole (17)

        polską jakość ze spóźnieniem niz wywalenie milionów na szmelc z zachodu . Trasa jeszcze nie skonczona ale kary za brak szynobusów już są .

        • 54 47

        • (15)

          ...a jak 1 września nie ruszy z braku taboru, to sam będziesz najgłośniej krzyczał, że "skandal", " kupa kamieni" i "teoretyczne województwo"?

          • 68 9

          • (11)

            Nie ruszy bo trasa będzie nie skończona.

            • 17 26

            • Ale trasa jest już skończona i przejezdna (9)

              • 30 11

              • (4)

                W Wielkim Kacku nie ma torów (po których planowo ma przejeżdżać PKM). Jak to się ma do "Ale trasa jest już skończona i przejezdna"?

                • 19 22

              • (2)

                a czytałeś poprzedni artykuł? Wynika z niego że pociągi pojadą do Osowej a od października pojadą dalej. W całości i tak będzie od grudnia.

                • 21 4

              • Jak PLK skończy swój zakres, a to wcale nie jest pewne.

                • 10 0

              • W artykułach też pisano o uruchomieniu systemu Tristar w tamtym roku do dziś nie działa i zakończenie budowy tunelu pod Martwą Wisłą które było planowane na 2014 rok.

                • 14 2

              • Wielki Kack nie jest trasa PKM, ktora objeta byla inwestycja wojewodzka

                201 bedzie prawdopodobnie wykorzystywane przez PKM w przyszlosci. Jednak nie oznacza to, ze jest ona wlasnoscia spolki

                • 6 2

              • (3)

                W Gdańsku do lotniska i Osowy - jest.

                • 5 1

              • (1)

                To jest jeszcze świat poza wielkim kacem?

                • 12 2

              • pomyliło ci się z Wielkim Murem.

                • 1 2

              • Osowej!

                • 0 0

            • Dla pis-decka biale jest czarne , a czarne biale !

              • 3 3

          • Tabor na 1 września (2)

            już jest. Napisano , że odebrano 6 składów i 7 ma byc na dniach. 1 września na cały rozkład jazdy wystarczy 5 składów na trasie Osowa -Wrzeszcz . Zostaniie do odbioru 3 składy . do grudnia się uporają. Od 1 października potrzebne będą dodoatkoqo 2 składy do Kartuz, co juz mają.

            • 8 3

            • Jak dwa składy na Kartuzy?

              Przecież rozkładowy czas przejazdu to około godziny,czyli dwa składy to by były potrzebne przy założeniu że nie ma żadnych poślizgów na trasie i że maszynista z kierpociem pracują non stop,a tak się nie da. Obieg musi być na 3 składy. Wrzeszcz -Osowa na 5 składach,to OK.

              • 1 0

            • Czyli zbędnie newagi PR-om zabiorą? Ech...

              • 0 0

        • Szmelc z zachodu? Ten szmelc jest symbolem jakości

          • 5 5

      • wloskie mialy opoznienia,a i te niemieckie zlomy tez nie wszytkie przyjechaly punktualnie

        • 15 5

    • (1)

      czyli - jak rozumiem - według Ciebie mogą miec i z rok spóźnienia, bo w koncu "polska Firma". A co tam. Niech się i dwa lata spóźnią. W końcu trzeba swoje wspierać.

      • 33 8

      • Może niech Gdańsk wykaże się karając za opóźnienia w budowie martwego tunelu.

        • 36 4

    • (2)

      Przecież sama PESA taki kontrakt podpisała wiec o co ci chodzi???
      Zresztą czym się przejmujesz tyle ile kary zapłaci tyle mniej podatku odprowadzą wolą dostarczyć towar w pierwszej kolejności niemiaszkom którzy pałacom 10mln ale Euro ;)

      • 15 1

      • Chyba pomyłka

        Kary nie są refakturowane

        • 1 5

      • Kary zmniejszają w całości dochód, a podatek tylko częściowo.

        • 1 1

    • tak działa wolny ryneg lewaku - załusz swoją firmę i sam produkuj terminowo a nie płaczesz (1)

      • 3 3

      • A Ty się pisać po polsku naucz

        prawicowy analfabeto.

        • 2 4

    • Nie ma znaczenia czy rodzima czy zagraniczna firma

      Jak się zobowiązała i min dlatego wygrała przetarg, a nie wywiązała się z terminów to niech płaci, trudno. Takie są zapisy umowne, a UM działa w trosce o nasza kasę.

      • 2 0

    • Alstom

      • 1 0

    • Umowa

      Witam,
      Pragnę zaważyć, że PESA podpisała umowę z PKM, więc wyraziła zgodę na takie kary, a tu dochodzimy do wniosku, że PESA jest sama sobie winna.
      Pozdtawiam

      • 5 0

  • (10)

    Tradycyjna polska solidność!

    • 91 35

    • (7)

      A czy będzie można panu Świlskiemu naliczać kary umowne za brak pociągów PKM po 23 z lotniska?

      • 22 7

      • A była z kimś taka umowa podpisywana? (6)

        • 6 1

        • (5)

          To jest umowa społeczna!

          • 3 7

          • Nie masz pojęcia o umowie społecznej (4)

            • 7 2

            • (3)

              chyba Ty!

              • 2 2

              • (2)

                to chyba nie ja....

                • 2 0

              • (1)

                Ani nie ja!

                • 2 1

              • OK to jednak ja

                • 1 1

    • a co z tunelem ? (1)

      • 2 1

      • pod PKM czy pod fabryka PESY?

        • 2 0

  • (3)

    Zaczyna się, cała ta PKM to bubel i wałek na maxa!

    • 85 115

    • jeszcze nie ruszyła a ty już wiesz że bubel...

      daj się leczyć

      • 14 4

    • Sam masz wałek zamiast mózgu.

      • 9 3

    • spokojnie, podatnicy zapłacą, i za opóźnieni a za kary pesy

      • 5 5

  • (3)

    Przez lata narzekano na to, że EN-57 jeżdżące w SKM mają za mało drzwi co powoduje za długi postój na przystankach, a teraz kupiono dla PKM tak długie składy mające tylko troje drzwi. To jakaś paranoja.

    • 177 11

    • liczba drzwi odpowiednia do przewidywanego ruchu

      • 6 6

    • tysiąc pięćset sto dziwięćset razy było to tłumaczone

      • 4 8

    • byłoby więcej drzwi to i skład byłby droższy o parę baniek...

      • 0 2

  • Tu walą kary za każdy dzień, a za brak tunelu pod Martwą Wisłą? Tam już rok opóźnień. (10)

    Ale wiadomo spółka miejska, więc tam swoich nie będą karali.

    • 236 11

    • Jaki rok sprawdż dokładnie kiedy miał być oddany (2)

      • 2 13

      • No właśnie - sprawdziłeś?

        Zanim zaczniesz pisać głupoty, to poczytaj może trochę, nawet dzisiejsze artykuły na tym portalu.

        • 6 3

      • uderz w stół a nożyce ozwą siem

        na tym portalu hejtują trolle z nowych ogrodów.
        a wszystko za publiczną kasę

        • 8 4

    • (5)

      OHL to spółka miejska? A ja, durny, myślałem, że czeska.

      • 8 6

      • Urzędnicy miejscy

        • 4 2

      • Bo OHL nie miało budować samo (1)

        Weszło konsorcjum z tego jedna z firm padła.
        OHL weszło jako sama, ale też i warunki zmieniono.

        • 2 1

        • G... prawda

          To OHL było liderem konsorcjum, bo Hydrobudowa nie miała doświadczenia w budowaniu przy użyciu TBM, a OHL i owszem, tyle tylko, że liche. Co jak widać świetnie u nas się potwierdziło, niestety.
          A co gorsze, odnosi się wrażenie, że oni celowo przeciągają budowę, żeby nas udupić na rozliczeniu dofinansowania z Unią.Wiedzą, że miasto nalicza kary i że nie dostaną zapłaty za ostatnią fakturę, dlatego próbują się po chamsku odegrać. Jak im to odpuszczą, to będzie wstyd na całą Europę, a te d*pki jeszcze bezczelnie startują do przetargów na roboty drogowe, których nie potrafią skończyć w tunelu.

          • 8 2

      • Czeska??? (1)

        Co brałeś?
        Obrascan Huarte Lain to pepiki? Ale jaja.

        • 10 0

        • No to się pomyliłem, ale to dlatego, że w KRSie OHL Polska są wpisani Czesi.

          No, ale skoro Hiszpanie, to najwyżej zrobią mañana, bez spiny ;)

          • 8 1

    • POczekaj, POzyjesz, zobaczysz ile dni opozniony bedzie tunel pod oknem budynia

      ..stawiam ze do wiosny 2016!!!, Poniewaz trykosko i inni budowniczowie wiochy gdansk, przez adamowicza reklamowanej jako metropolia brudu musza dostac premie na gwiazdkę!!!

      • 3 1

  • Ta PKM i ten rozkład to śmiech na sali. (2)

    Nie wiem dla kogo to ma być.

    • 86 28

    • Poczekaj na prawdziwy rozkład, a nie ten od Davida Beckhama

      PLK teraz dopiero będzie wciskać PKM w wolne miejsca, bo przedtem nasz gwiazdorek myślał tylko o swojej ulizanej czuprynie. Pojechali o nim w innym artykule, to włączył PR, jaki to niby dobry gospodarz...

      • 9 0

    • Dla mnie

      • 2 1

  • A jak tam pozwolenie na budowę PKM? (4)

    • 59 12

    • Racja - przecież pozwolenia oficjalnie nie dostali,

      a umowa sprzed 2012 r. wygasła.

      • 3 1

    • Cała czas prawomocne.

      • 0 0

    • A co pan "profesorek" (1)

      z ASP dalej rozrabia?

      • 5 0

      • pewnie dostał odpowiednią bułę na farby i pędzle więc ucichł:)

        • 3 0

  • Dlaczego nie zakupiono tylko trójczłonowych składów? (10)

    "Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł."
    Dopłata 1 mln zł to stosunkowo niewielki koszt za pojazd o 50% większej pojemności. Być może warto było kupić wyłącznie składy trójczłonowe?

    • 129 10

    • a koszt eksploatacji policzył? (2)

      I tak będą puste jeździć.

      • 11 18

      • Przecież jak puste to nic nie waży ;-)

        • 10 5

      • Pewnie tak puste jak Pendolino? Ty chyba pociągi widziałeś tylko "teoretycznie".

        • 11 1

    • Bo dalej istnieje bezkarność urzędnicza (4)

      • 7 3

      • Bo dalej ważniejsza od kompetencji jest legitymacja partyjna - komuna wciąż żywa (3)

        I tak wygramy wybory i g... nam zrobicie

        • 10 6

        • (2)

          Jakby rządziło Prawo i Sprawiedliwość, kupiono by składy bliźniacze!

          • 18 7

          • (1)

            i wszystkie byłyby NISKOpodłogowe ;)

            • 13 4

            • Tak jest! Żeby pasowały do międzynarodowego wzorca peronu, przechowywanego we Włoszczowie pod Jędrzejowem!

              • 15 6

    • Od kiedy trzy to dwukrotność dwóch?

      • 1 1

    • Czegóż się spodziewasz, czytelniku, po m a t o ł a ch-decymbałach, którzy to

      Zamawiają? Zacznij od "prezesika"-szczurzej gęby bez pojęcia, na którą nie chce się patrzeć: konowałka podradomska ustawiła psipsiółkę-niedojdę z pensją 60 tys. M-cznie(!) i cóż tu oczekiwać?Ma tyle samo pojęcia o strukturach kolejnictwa, co i jej pryncypałka o służbie zdrowia i premierowaniu!!!

      • 5 1

  • I tak nikt tym nie będzie jeździł. (6)

    Nikt nie będzie kupował jeszcze kolejnego biletu do kolekcji.

    Wracając do tematu. Te kary odbiją się na jakości ;)
    -Zenek.
    -Co?
    -Nie dokręcaj, czasu mało. 2 lata gwarancji, zdąży się dokręcić później.

    • 92 25

    • To będę jeździł sam a ty czym ? (4)

      • 7 4

      • rower (3)

        rower wszedzie dobry

        • 5 7

        • (2)

          od dluzszego czasu obowizuje zakaz pedalowania.

          • 7 4

          • Co Ty możesz wiedzieć o pedałowaniu ? (1)

            • 1 2

            • on akurat bardzo dużo....

              • 0 0

    • Cebula

      Dziekujemy marudzącym cebulakom za ich fantastyczne komentarze

      • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane