• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cały dzień na szynach. Tak pracują motorniczowie

Arnold Szymczewski
25 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Wstają wtedy, kiedy niektórzy z nas kładą się spać. Najważniejsza cecha, jaką muszą mieć, to umiejętność zachowania skupienia przez cały dzień. Wszyscy łącznie dziennie przejeżdżają kilkadziesiąt tysięcy kilometrów wożąc mieszkańców Trójmiasta. To motorniczowie i ich praca.



Czy mógłbyś pracować jako motorniczy?

Niedawno odwiedziliśmy z kamerą Aeroklub Gdański, by pokazać wam, jak wygląda proces szkolenia przyszłych pilotów. Teraz przyszedł czas na przedstawienie zawodu mniej wyjątkowego, ale znacznie bliższego codziennemu życiu mieszkańców Trójmiasta.

Zawód motorniczego nie jest specjalnie medialny. Polski show biznes poświecił mu uwagę chyba tylko w popularnym serialu "Miodowe Lata", w którym Cezary Żak wcielał się w rolę Karola, warszawskiego motorniczego tramwaju nr 18. Niewykluczone, że wielu z nas to właśnie on przychodzi na myśl, gdy mamy wyobrazić sobie postać kierującą ważącą kilkadziesiąt ton maszynę.

Dziś postaramy się choć trochę przybliżyć ten zawód i podpowiedzieć, co zrobić, by zostać motorniczym.

Na początek kubeł zimnej wody: jeśli lubicie spać, to ta praca nie jest dla was. Zawód motorniczego wiąże się z wczesnym wstawaniem tj. ok. godz. 3, gdyż o godz. 4 zaczyna się pierwsza poranna zmiana, która trwa do godz. 12 lub 14. Kolejna zmiana rozpoczyna się o godz. 14 i kończy ok. godz. 24. Motorniczowie pracują różnie, ale nigdy więcej niż 10 godzin. Nie pozwalają na to przepisy.

Dobry pracownik na tym stanowisku cechuje się komunikatywnością, odpowiedzialnością, sumiennością, wyrozumiałością i przede wszystkim odpornością na stres, bo okazji do niego jest w jego pracy wiele.

Różnica w prowadzeniu tramwaju i samochodu jest ogromna. Po pierwsze tramwaj nie waży tony czy dwóch, tylko ok. 50. Wyhamować takim monstrum jesienią, gdy na torach leżą liście, to nie lada wyzwanie, bo pojazd sunie niczym sanki po lodzie. Niestety, kierowcy aut nie chcą o tym pamiętać i niefrasobliwie wjeżdżają na torowisko bez wcześniejszego rozejrzenia się, co powoduje wypadki i kolizje z udziałem tramwajów.

Wyrozumiałość jest potrzebna motorniczemu głównie w kontakcie z pasażerami, którzy bywają wulgarni, bo tramwaj nie przyjechał na czas, bo tramwaj się zepsuł, bo ktoś miał zły dzień w pracy. Tymczasem motorniczemu nie wolno wchodzić w potyczkę słowną z pasażerem.

- Według mnie najważniejsze w pracy motorniczego jest skupienie, które osoba na tym stanowisku musi utrzymywać przez cały dzień pracy. Kierowca wozi wielu ludzi w tramwaju, musi dojechać na czas, sprzedać bilet i nie spowodować wypadku, skupienie jest na pierwszym miejscu - mówi Jarosław Kawiak, kierownik zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie.
Odpowiedzialność u motorniczego może mieć różne oblicza, a jednym z nich jest to, że życie rozrywkowe i towarzyskie musi być podporządkowane w pracy. Mówić wprost: dyspozytor nie wyda dokumentów pojazdu, jeśli poranny wynik w alkomacie będzie pozytywny.

Do codziennych obowiązków motorniczego należy m.in.:

  • wyprowadzenie pojazdu z zajezdni (dotyczy porannej zmiany)
  • przygotowanie tramwaju do jazdy tj. sprawdzenie drzwi, oświetlenia czy sygnałów dźwiękowych.
  • przegląd czystości tramwaju w przypadku zakończenia kursu w zajezdni.


Wymagań sporo, ale są i plusy tej pracy: m.in. stabilne zatrudnienie, względnie nowoczesny tabor. Zarobki? Ich ocena to kwestia indywidualna: małe dla jednych, mogą być satysfakcjonujące dla innych. Według portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków motorniczych w Polsce to 3910 zł brutto.

Jak zostać motorniczym?

Kandydat ubiegający się o stanowisko motorniczego gdańskich tramwajów powinien mieć przede wszystkim ukończone 18 lat. Jeśli ten wymóg zostanie spełniony, należy wysłać swoje CV z listem motywacyjnym na adres gait@gait.pl. Po rozmowie kwalifikacyjnej przeprowadzane są badania psychotechniczne i lekarskie.

Po stwierdzeniu przez lekarza zdolności do wykonywania zawodu motorniczego kandydaci pobierają numer PKK (profil kandydata na kierowcę) w wydziale komunikacji i rozpoczynają kurs, który kosztuje 4619 zł (pieniądze wykłada firma, ale trzeba je zwrócić, np. w 30 ratach).

Kurs motorniczego obejmuje szkolenie teoretyczne (30 godzin) oraz praktyczne (również 30 godzin). Po zdaniu egzaminów wewnętrznych i państwowych GAiT gwarantuje zatrudnienie u siebie. Początkujący motorniczowie wyruszają w pierwsze trasy z tzw. patronem, czyli osobą z dużym doświadczeniem zawodowym, która służy radą i pomocą.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje są największą firmą komunikacyjna na Pomorzu, która zatrudnia blisko 800 kierowców i motorniczych. Każdego dnia firma przewozi 460 tys. pasażerów pokonując przy tym 76 tys. km.

Czytaj także: Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami miejskich autobusów

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • (17)

    Raczej kilkadziesiat tysiecy km w dzien nie przejezdzaja.

    • 46 42

    • "Każdego dnia firma przewozi 460 tys. pasażerów pokonując przy tym 76 tys. km."

      Wszyscy lącznie - owszem ;)

      • 36 3

    • (10)

      za taką odpowiedzialność.
      ludzie, drogi sprzęt, bilety itp.
      3900 brutto.???!!!!
      żałosne.
      podziwiam motorniczych i kierowców w tym całym gait.
      zastrajkujcie żebyście mogli godnie żyć

      • 61 7

      • Opinia psyhiatry (1)

        Żeby zostać motorniczym/ kierowcą wystarczy zrobić prawko i w sumie już się umie to robić.
        A są takie zawody, których trzeba się uczyć całe życie i ważne jest wieloletnie doświadczenie zawodowe. Ile tacy mają zarabiać ? To są takie zawody, które po ukończeniu szkoły dają tylko podstawy podstaw, a całe doświadczenie zdobywa się potem latami.

        • 7 31

        • Za taką odpowiedzialność finansową to dużo zarabiają? Za wstawanie o 2 czy 3ciej?! Za brak świat z rodziną czy sylwestra że znajomymi? To opowiadasz że dużo?! To zatrudnij się i jeszcze pamiętaj zapłać 4600za kurs lub 6tys za kurs kierowcy!!!! Powodzenia bramy szeroko otwarte:)

          • 18 2

      • 3900 to glodowka? (5)

        Ja po 9 latach mam 3,5 brutto kredyt dwojka dzuecie i daje rade, a nie sadze zebym praciwql gorzej niz motorniczy.
        Nie przesadzajmy z tymi glodowkami...
        Nak byly artykuly nt motorniczych bylem przekonany ze maja 2,5 brutto, i nawet ich popieralem....
        Teraz zmieniam zdanie, bo jak na spolke miejska to b. Wysokue zarobki

        • 7 18

        • Chłopie czy Ty odrozniasz brutto od netto?! Poza tym zatrudnij się jak tak dobre są zarobki.

          • 8 3

        • A i jeszcze pal licho wstawanie i brak możliwości spędzenia świat czy sylwestra z rodziną , wychodzenia zima gdy śnieg mróz deszcz do zwrotnic...
          Najlepsze to to , że musisz wpoic sobie , że pracujesz w psychiatryku i wozisz pacjentów. Współczuję kierowca jak słyszę co ludzie odpierdalaja. Dobrze, że studiuje dobry kierunek i nie będę mieć tego problemu bo mam przyjaciela co tam pracuje i współczuję mu jak opowiada. A tobie życzę żebyś popracowal i za te zarobki spłacil swój kredyt. Nie zapomnij , że to zarobki jak pracujesz po 10godz dziennie i chodząc z wolnego w dniu którym powinieneś odpocząć i zregenerować siły. I to jest brutto więc pomniejsz to o jakieś 1200zl

          • 6 2

        • 3900 brutto (1)

          to 2780 na reke
          to duzo?

          • 4 2

          • No jak "bogatych" opodatkowywali to się wszyscy cieszyli. A jak motorniczym na samotne matki i biedne sierotki zabierają to źle? Więcej socjali to lepiej będziecie zarabiać

            Dodam, że jeszcze jest brutto brutto - czyli koszt pracodawcy.

            • 0 0

        • Wcale się nie dziwię

          Przeczytaj jeszcze raz dokładnie swoją opinię;popraw błędy i zobaczysz dlaczego motorniczowie zarabiają więcej od ciebie

          • 0 0

      • Co chcesz, to prawie 300 więcej niż..

        ... idzie wyciągnąć w Biedronie (oczywiście wliczając wszystkie dodatki, które korpo daje) xD
        Chyba na każdej budowie jako pomocnik dostaniesz na dzień dobry 3k na rękę.
        Jakbym miał być kierowcą tobym zrobił uprawnienia na lorę i od razu dostał pracę za dwa razy tyle.
        Dziwię się, że ktoś się w ogóle garnie do tej pracy. Może pasjonaci i lubią to co robią?

        • 7 2

      • Na cale szczescie juz niedlugo bedzie to zautomatyzowane i czlowiek nie bedzie sie przemeczal.

        • 1 3

    • (1)

      niech wam złodzieje z Gautama dadzą 3900 netto

      • 9 2

      • gait

        • 6 0

    • to sobie policz

      np.pełny kurs lini 4 to około 31km niech na mieście jeździ ich np 10, a każda zrobi po 5 kursów to masz 1550km, kurs lini 8 to chyba podobnie, a są jeszcze 2;3.6.10 11 12 dowiedz się dokladnie

      • 0 1

    • ikonka mryga;)

      • 0 0

    • Rocznie to by się zgadzało .

      • 0 0

  • Motorniczowie?? (3)

    • 33 17

    • (1)

      zgadza się Henryko, nowe słowo dla ciebie, warto zapamiętać

      • 38 5

      • Jesteś panie

        tylko motorniczem.

        • 2 4

    • Pan Motorniczy i Pani Motorniczyni

      W liczbie mnogiej jak?

      • 0 0

  • Widzę, że już nie macie (2)

    o czym pisać.

    • 50 84

    • Sławomirze

      Niedługo będą o tobie pisać, gdyż zostaniesz wybebeszony jak pies za twoje bezmózgie stwierdzenia. Precz.

      • 2 2

    • Wracaj na wieś!

      • 0 0

  • (3)

    W praktyce przerw jest więcej poprzez awarie, można zjeść wtedy lunch czy poczytać gazete:)

    • 71 25

    • Szczególnie jak twój tramwaj się zepsyje itAK 5dni kolejnych, lub ten przed tobą i cała robota spada na ciebie i tego co soycha, to nie jest bajka tylko ogromna odpowiedzialność prawna i finansowa...

      • 3 0

    • O kurka lunch!

      • 1 0

    • gluppta glupote pogania

      Tak tępej opinii jak twoja nigdy nie czytałam.

      • 2 0

  • Zadań i odpowiedzialności motorniczy ma znacznie więcej niż prezes GAiT z mianowania funfla Budynia (1)

    Ale pensje to już sami wiecie kto jaka bierze.
    Prezes też tak za wszystkie korzyści wyciągnięte z firmy zwraca i to w ratach?

    • 83 9

    • lepiej zostać katechetka jak Sad Urska i doić państwowa kasę w ramach #dojnej zmiany

      • 7 7

  • 3 910 (7)

    szału nie ma.

    • 79 12

    • i to brutto

      • 21 2

    • a ile w Gdańsku? (2)

      3110?

      • 11 5

      • (1)

        W Gdańsku 2.500 zł :O

        • 6 2

        • 1700 netto

          • 3 0

    • Tyle co (2)

      dr na PG

      • 10 1

      • Netto 2600 (1)

        • 8 0

        • jak nie masz dzwona bo ja masz to musisz placic za naprawe

          • 4 0

  • Czyli tak jak lekarze...bez odpoczynku!Może w końcu towarzysze pisuary się ockną i zobaczą że kraj popada w ruinę! (11)

    • 27 84

    • (5)

      Ten twój podpis świadczy o tym, że jesteś zwyczajnym debilem bez szkoły.

      • 28 10

      • Mam wyższe wykształcenie i mieszkam z kotem! (4)

        • 10 18

        • A pies (3)

          Cie...

          • 13 3

          • rąbał! (2)

            • 12 0

            • moim zdaniem (1)

              PO, Nowoczesna, KOD, Obywatele RP, ekoterroryści i środowiska „Gazety Wyborczej” czy „Newsweeka” to dzisiejsi targowiczanie, którzy chcą utrzymania niekorzystnego dla rozwoju kraju, ale korzystnego dla nich status quo. Aby to uzyskać, szukają pomocy u swoich niemieckich i unijnych protektorów, tak samo jak targowiczanie poszli na kolaborację z Rosją, Prusami i Austrią. Targowicę zawiązano w 1792 roku pod hasłem „Obrony Zagrożonej Wolności”. W ramach udzielonej pomocy Polska znikła w zaborach na 123 lata z map europy. Czy nie przypomina to aż nadto hasła „obrony zagrożonej demokracji”, głoszonego przez Komitet Obrony Demokracji i innych obrońców aktualnego status quo? Analogia jest oczywista.

              • 23 7

              • Próżny trud

                Czytelnikom GW możesz tłumaczyć ile chcesz a oni i tak wiedzą swoje. Wystarczy że powiesz coś nie po linii ich gazety od razu krzywią im się twarze w złości, uważają się za elitę, to dotyczy zwłaszcza starszych wiekiem. Uważają, że lektura tej gazety jest wyznacznikiem wysokiego poziomu intelektualnego i zaspokaja ich poczucie przynależności do elity. Jeśli przeczytają recenzje, że film nie jest niedobry to nie pójdą na niego nawet jakby dopłacić im do biletu i zawieźć do kina w złotej karocy.

                • 10 2

    • Żyjesz nienawiścią

      Ten znowu swoje. Można popierać tych lub tamtych, ale każdy Twój wpis to bluzg na pis bez względu na temat artykułu. A propos - za poprzedniej władzy to lekarze pracowali inaczej, znaczy "z odpoczynkiem"? Ciekawe, co byś zrobił, gdybyś spotkał na ulicy zwolennika pis-u - zabił, oblał kwasem czy tylko zbluzgał? Szkoda mi Ciebie.

      • 20 5

    • A kto rządzi w GAiT i Gdańsku? Pisuary? (1)

      • 14 11

      • POukladani

        • 22 1

    • żal mi twojej mamy... (1)

      • 5 2

      • Mi twej taty

        • 3 1

  • Widze ze gait chwyta sie wszystkiego (1)

    Reklama i nowi ludzie nie spowodują ze trawaje będą jedzcic na czas ! Dajcie wiecej na godzine hajsu to wszystko sie zmieni i nie remontuje trupów....

    • 115 9

    • Tramwaje*

      • 1 6

  • Do obowiązków (3)

    należy zabezpiecznie składu tablicą informacyjną, tzn zablokować drzwi, które się nie zamykają, patent stoswany w konstalach N105, czasem zamiast tablicy znajdował się pokaźny kilkukilowy kamlot.

    Na szczęście coraz więcej pess i innych współczesnych wózków.
    Robota mega nudna,choć czasem jest akcja i niewiadomo co wtedy nagle robić

    Ps
    Walczta o podwyżki

    • 79 12

    • Konstal 105N jak już, a w Gdańsku wszystkie są przebudowane do modelu conajmniej 105Na (1)

      A nawet kilka jest sztuk modelu 105NCh (tyrystorowy silnik) i jeden skład 105NAs (asynchroniczny silnik), który obecnie jest nauką jazdy

      • 8 0

      • Tyrystorowy silnik

        To z Tesli?

        • 3 5

    • Walczym.

      • 4 0

  • (1)

    Nie miałabym nerwów do ludzi

    • 78 3

    • Gdyby w zasięgu ręki wisiała pała

      nerwy byś miała.

      • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane